اریک لاندوفسکی دو شکل ممکن ِ جستجوی خوشبختی را از یکدیگر تشخیص میدهد که با دو فرم متفاوت میل و سلیقه در ارتباط است: «میل لذت بردن از» و «میل خوشایند واقع شدن به». در خصوص «میل لذت بردن از»، ...
بیشتر
اریک لاندوفسکی دو شکل ممکن ِ جستجوی خوشبختی را از یکدیگر تشخیص میدهد که با دو فرم متفاوت میل و سلیقه در ارتباط است: «میل لذت بردن از» و «میل خوشایند واقع شدن به». در خصوص «میل لذت بردن از»، که این مقاله صرفاً به آن میپردازد، میتوان دو برداشت متفاوت از لذت بردن را از یکدیگر تشخیص داد: اولین برداشت از لذت بردن مبتنی بر مالکیت یکطرفهای است که سوژه بر چیزها و افراد اعمال مینماید، و برداشت دوم صحه بر «تعامل دوسویه» و «وحدت ادراکی» میان سوژه و جهان اطراف او میگذارد. از سوی دیگر در خصوص مسئله معنا که از منظر لاندوفسکی چیزی نیست مگر محصول و نتیجه تعامل سوژه با عناصر جهان، این نشانهشناس دو شکل تعامل مبتنی بر «کاربرد» را از هم تمیز میدهد، یکی ارتباط مبتنی بر «استفاده» و دیگری مبتنی بر «پراتیک». اولین هدف مقاله حاضر این است که نشان دهد ایده « استفاده»، به اولین برداشت از «لذت بردن» برمیگردد (یعنی آن جا که ارتباط سوژه با جهان از نوع تملکی میباشد) و ایده «پراتیک» به برداشت دوم مربوط میشود (یعنی آن جا که مسئله تعامل دوسویه بین سوژه و جهان اطراف مطرح میشود). هدف دوم این مقاله این است که ثابت کند، دو برداشت متفاوت از «کاربرد»، یعنی «استفاده» و «پراتیک»که یکی مبتنی بر مالکیت سوژه بر جهان و دیگری مبتنی بر تعامل دوسویه و وحدت ادراکی سوژه و جهان میباشد، میتوانند ما را در تشخیص دو نوع سبک زندگی مارسل و سوان، قهرمانهای در جستجوی زمان از دست رفته مارسل پروست در ارتباط با «زنها» و «عناصر جهان» یاری کنند.